Der er mange dele af en bolighandel der kan virke komplicerede, og uoverskuelige. Selvom din køberrådgiver eller ejendomsmægler som oftest står for detaljerne, kan det stadig være fordelagtigt for dig som sælger- eller køber at vide hvilke forskellige processer og dokumenter der indgår i din bolighandel. Ét vigtigt dokument i forbindelse med din bolighandel, særligt i den senere del af processen, er refusionsopgørelsen. Men hvad er en refusionsopgørelse helt præcis, og hvem udarbejder den? Læs dette blogindlæg, og find ud af mere omkring refusionsopgørelser, samt dennes rolle i din bolighandel.
Hvad er en refusionsopgørelse?
En refusionsopgørelse er, helt konkret, en opgørelse over sælger og købers økonomiske mellemværende i forbindelse med en bolighandel. Refusionsopgørelsen er altså en overordnet fordeling af boligens udgifter mellem sælger og køber, i forbindelse med overtagelsesdatoen.
En refusionsopgørelse indeholder en række forskellige udgiftsposter mellem køber og sælger. Det kan f.eks. være relateret til det forbrug som sælger har betalt i aconto inden overtagelsesdatoen, hvor det fremlægges hvorvidt sælger har betalt for meget eller for lidt. Det kan også være i forhold til gebyrer som køberen får efter overtagelsesdatoen, men som i realiteten tilfalder sælgers ejerperiode. Det fremgår dermed i refusionsopgørelsen hvis den ene part har betalt en udgift, der i virkeligheden skal betales af den anden part.
Hvem laver en refusionsopgørelse?
Refusionsopgørelsen udarbejdes som oftest af enten sælger- eller købers repræsentant. Det vil sige, at det enten er sælgers ejendomsmægler eller købers advokat der står for at udarbejde refusionsopgørelsen, alt efter hvilken part det tilfalder. Det vil fremgå i købsaftalen om det er sælger eller købers side der skal udarbejde refusionsopgørelsen, eller en tredje part. Normalvis skal refusionsopgørelsen senest være udarbejdet 7-30 dage efter, at køber overtager boligen. Dette er for at sikre at det økonomiske mellemværende er i orden mellem de to parter.
Kan jeg lave en refusionsopgørelse selv?
Du kan, i princippet, godt udarbejde refusionsopgørelsen selv. Det anbefales dog, at du får en professionel ind over, som kan kontrollere at alle omkostninger er inkluderet, og beregnet korrekt. Dette er for at sikre, at alt regnes rigtigt. En professionel rådgiver i denne sammenhæng kan bl.a. være i form af en advokat, eller en ejendomsmægler.
Rådgivning hos Brikk
Med Brikk som ejendomsmægler er du garanteret professionel og kompetent rådgivning i alle dele af din bolighandel. Vi vejleder dig gennem hele forløbet, og sørger for at du oplever fuld gennemsigtighed og tryghed som sælger. Derudover tilbyder vi også køberrådgivning, hvor vi rådgiver købere gennem deres bolighandel, og sikrer den bedste handel. Hvis du dermed overvejer at sælge din bolig, eller købe en ny, kan du med fordel booke en gratis konsultation hos din lokale Brikk specialist i dag. Konsultationen er selvfølgelig fuldkommen uforpligtende, og fungerer udelukkende som en måde hvorpå du kan gennemgå din situation med en professionel.