Hos Brikk får du det samme som hos andre mæglere og mere til; bl.a. bedre gennemsigtighed, ekstra markedsføring og bedre service. En A-Z pakke med alt inkluderet.
Tilbage i tiden, før internettet og før Boligsiden, Boliga og alle de andre portaler, fandt man drømmeboligen ved at tage ud til det område man var interesseret i og kigge forbi alle ejendomsmæglerbutikker for at se hvad der var til salg. Ejendomsmæglernes eneste måde at sælge boliger på var altså deres butikker samt de avisannoncer, som man håbede ville ramme de rigtige købere.
Hos ejendomsmæglere blev alle papirer indhentet fysisk og alle sager ordnet manuelt. Fordi man ikke let kunne sende ting over e-mail og forbi man jo alligevel skulle have fysiske butikker for at sælge boliger, nyttede det ikke at have dele af opgaverne samlet på hovedkontorerne. Hver eneste ejendomsmæglerbutik havde derfor alle funktioner ansat på kontorerne.
Både til salgsarbejdet og til alt det administrative arbejde havde hver butik anseelige omkostninger, hvorfor det at sælge sin bolig ikke var billigt.
Tiderne har dog ændret sig. I dag finder 98% af alle købere deres boliger online igennem de portaler hvor alle ejendomsmæglere sætter deres boliger til salg, Boligsiden, Boliga og andre, eller igennem digitale annoncer som har været skræddersyet for at nå netop dem. Dokumenter for at sætte en bolig til salg bliver hentet digitalt og e-mail og andre kommunikationsmetoder gør at man kan samle administrative funktioner på et kontor, for at være mere meget effektiv per bolig.
Alligevel har ejendomsmægler-branchen holdt fast i strukturer som ikke afspejler hvordan boliger bliver solgt i dag. Man har samlet sig i store kæder hvis navn ses som en blåstempling af den enkelte butik og indehavere. Disse kæder har opslugt mange af de små ejendomsmæglerbutikker. Selvom disse ofte står mere eller mindre tomme, har kæderne dog beholdt de store kontorer på hvert gadehjørne og man har beholdt en struktur hvor hver eneste butik har store omkostninger til personale og specifikke funktioner. Til gengæld tager man sig som kædekontor rigtig godt betalt for kædenavnet. Det betyder at mange af de enkelte butikker på trods af at de har bibeholdt de store vederlag fra før internettet kom til, stadig har svært ved at få butikken til at køre rundt. Hovedkontorerne har det dog godt. De store profitter bliver brugt til ekspandere butikken og åbne endnu flere kontorer.
Problemet med denne struktur er at den er unødvendig og at den fordrer ineffektivitet. Den er fin for hovedkontorerne da forretningen vokser og overskuddet stiger. Men det store problem er jo at det er sælgerne der betaler for gildet ved at betale op til 100.000 kr.+ for at sælge sin bolig.
Det synes vi hos Brikk er et problem. Så når nogen spørger os hvordan man kan sælge sin bolig for så meget mindre med Brikk er det ikke fordi vi giver en dårligere service, eller fordi alt ikke er inkluderet eller fordi vi ikke har fysiske mæglere. Det har vi alt sammen også. Det er dog fordi det ikke koster 100.000 kr.+ at sælge en bolig. Det man som sælger betaler så meget for, er de store kontorer, gammeldags strukturer, manglen på innovation og i virkeligheden den fortsatte vækst af de store kæder.
(1) Grafen repræsenterer vores analyse af omkostninger.
Sælg fra kun 14.950 kr. Alt inkl. Fuld service fra A-Z fra lokale Brikk mæglere som vurderer og fremviser.