3 grunde til, at teknologi kommer til at ændre ejendomsmæglerbranchen
Tilbage i tiden, før internettet og boligsiden, og alle de andre lignende portaler, fandt man drømmeboligen ved at tage ud til det område man var interesseret i, og kigge forbi de ejendomsmæglerbutikker beliggende i området, for at se hvad der var til salg. Ejendomsmæglerens muligheder for salg af boliger var stærkt begrænset; de benyttede deres filialer samt avisannoncer, i håb om at ramme de rigtige købere.
1. Online markedsføring
Verdenen er blevet mere digitaliseret, online aviser erstatter fysiske aviser, online møder erstatter fysiske møder, og fysiske butikker erstattes af online shopping. Dette er grunden til at ejendomsmæglerbranchen også bliver nødt til at søge mod online alternativer, og en af dem er deres markedsføringsstrategi.
Flere ejendomsmæglere er allerede begyndt at tage online markedsføring i brug, og der er også nogle af disse systemer som går ud på at aktivere potentielle boligkøbere, som faktisk ikke aktivt søger bolig. Teknologien analyserer nemlig folks digitale adfærd på kanaler som; Google, Youtube, Facebook, Linkedin, og Twitter. Teknologien udpeger derefter disse brugere, og tilknytter dem en bolig som passer bedst til deres online adfærd. Boligannoncerne målretter kun de potentielle købere, så man undgår at ramme mennesker som ikke viser interesse for et potentielt boligkøb. Denne form for markedsføring kan fremskynde salgsprocessen, og det resulterer både i tilfredse kunder, samt fornøjede ejendomsmæglere. Når der markedsføres på Facebook, er der mulighed for at designe annoncen og tilføje et link.
Bagefter kan man så benytte sig af Geotargeting, som gør at man kan målrette bestemt indhold efter et geografisk område. Dette kan ejendomsmæglere benytte, ved at målrette boligannoncen, til mennesker som befinder sig indenfor en vis radius af den bolig som er til salg.
2. Flexya
Flexya er markedets eneste mægler system, som samler alle funktioner et sted. Med Flexya behøver man kun et system til behandling af boligsager, og det virker på alle platforme. Derudover får man også adgang til et køberkartotek, hvor kunderne har mulighed for at tilmelde sig og udfylde detaljer på drømmeboligen.
Hvis en bolig dukker op som opfylder disse kriterier, får kunden besked. Relevante dokumenter, boligoplysninger, og administration af boligens billeder kan findes på Flexya. IT-systemet nedbringer antallet af fysiske dokumenter, da disse nu kan tilgås online.
Derudover er der også mulighed for at redigere teksten på en bolig, på mæglerens hjemmeside og på boligsiden. Markedsføring/fremhævning af bolig kan også tilgås på Flexya, ved at klikke på et ikon som dirigerer brugeren over på boligsidens admin system. Dette IT-system gør mæglerens arbejde mere effektiv, da de får alle de nødvendige oplysninger lige ved hånden.
Systemer bliver nok mere udbredt blandt branchen, og de nuværende ejendomsmæglere bliver derfor også nødt til at lære denne nye fremgangsmåde til boligsalg at kende.
3. Kontrolcentre
BRIKK-ejendomsmæglere tilbyder adgang til deres kontrolcenter, hvis man sælger bolig gennem dem. I dette kontrolcenter kan man som sælger både se status på salg, se statistikker på hvor mange der har set boligen, ændre i salgsopstillingen, chatte med mulige købere, modtage feedback på din bolig fra fremvisninger, og se, ændre og arrangere møder og fremvisninger mm. Sådan et kontrolcenter giver sælgeren fuldt overblik over salgsprocessen, og gør det både nemmere at forstå, og nemmere at komme i kontakt med potentielle købere.
Flere ejendomsmæglere kommer nok til at tage dette værktøj i brug, da det gavner kunden, og kan være med til at give et indblik i hvordan andre folk betragter din bolig. På denne måde kan sælger eventuelt rette sig efter disse kritikker, og derved forøge chancen for et bolig salg.
En bedre brugeroplevelse
Der er ingen tvivl om at de ejendomsmæglere der har en god hjemmeside og som investerer i deres teknologi vil vinde på lang sigt. Det er de færreste der har tålmodighed til langsomme hjemmesider som er fyldt med fejl.
Hos Brikk mener vi at teken god brugeroplevelse for både købere og sælgere er essentielt. Derfor bruger vi meget tid og energi på både vores hjemmeside og Brikk Hub.